Update 14 januari: Informatie over corona in eenvoudige taal
Let op: deze pagina is gebaseerd op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vraag-en-antwoord/persconferentie-14-januari-2022-in-eenvoudige-taal
Laatst bijgewerkt op: 15 januari
Persconferentie coronavirus 14 januari 2022 in eenvoudige taal
Op vrijdag 14 januari 2021 was er weer een persconferentie.
Mark Rutte en minister Ernst Kuipers waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Veel mensen met corona
Er zijn nog veel mensen besmet met corona.
Daarom is het erg druk in de ziekenhuizen.
Er zijn veel mensen ziek. Zij kunnen niet werken.
Toch kan er meer open. Maar niet alles.
Vanaf zaterdag 15 januari zijn er nieuwe regels.
Onderwijs
Mbo, hbo en universiteiten gaan weer open.
Cultuur
U mag weer naar toneelles of muziekles.
Binnen en buiten.
Maar zonder publiek.
Vanaf 18 jaar is binnen en buiten een coronatoegangsbewijs verplicht.
Sport
Sporten mag weer, binnen en buiten.
Sportwedstrijden mogen ook. Alleen binnen de eigen club.
Sporters vanaf 18 jaar moeten bij binnen sporten een coronatoegangsbewijs hebben.
Publiek is niet welkom bij sport.
Winkels
Winkels zijn tot 5 uur ’s middags open.
Noodzakelijke winkels zijn open tot 8 uur ‘s avonds.
Bijvoorbeeld zoals supermarkten en drogisterijen
In winkels is een mondkapje verplicht.
En 1,5 meter afstand houden.
Er mogen niet te veel mensen in een winkel.
Contactberoepen
Kappers, nagelstudio’s en sekswerkers mogen weer werken.
Tot 5 uur ‘s middags.
Wel open
Tankstations, apotheken, bibliotheken, rijscholen, de notaris of advocaat zijn gewoon open.
Uitgaan
Cafés en restaurants blijven dicht.
Bestellen en afhalen mag wel.
Bioscopen, musea, theaters en concertzalen blijven dicht.
Mondkapjes
Advies: draag een mondkapje als u geen 1,5 meter afstand kunt houden.
Bijvoorbeeld in winkelstraten. Maar ook op het werk.
Draag een wegwerpmondkapje.
Liever geen stoffen of zelfgemaakt mondkapje.
Quarantaine
Had u contact met iemand die corona heeft?
En had u korter dan 8 weken geleden zelf ook corona?
Of kreeg u uw 3e prik meer dan een week geleden?
Dan hoeft u niet meer thuis te blijven.
Als u geen klachten heeft.
Ouderen
Bent u 70 jaar of ouder?
Beperk contact met anderen. Ook met kinderen.
Houd 1,5 afstand.
Andere regels
- Houd overal 1,5 meter afstand van anderen.
- Blijf thuis als u klachten heeft. Doe een zelftest.
Is die positief? Doe dan een test bij de GGD. - Ontvang thuis niet meer dan 4 mensen van 13 jaar of ouder.
- Ga per dag maar 1 keer op bezoek.
- Gaat u op bezoek? Doe dan eerst een zelftest.
- Advies voor buiten: niet meer dan 4 mensen samen.
Dit geldt voor mensen ouder dan 13 jaar.
- Werk thuis. Ga alleen naar het werk als het moet.
Niet vergeten
- Was vaak uw handen.
- Hoest en nies in uw elleboog.
- Geef niemand een hand.
- Zorg af en toe voor frisse lucht in huis.
Volgende stap
Deze regels gelden tot 25 januari.
Dan kijkt het kabinet hoe het gaat.
En of er dan meer open kan.
Bellen met vragen over het coronavirus
Heeft u vragen over het coronavirus?
Bel naar 0800 – 1351.
Of naar +31 20 205 1351.
Als u in het buitenland bent.
Tekening
Hieronder vind je de visuele samenvatting van Corine Matser van de persconferentie die zij gemaakt heeft tijdens de Coronacrisis.
Alle tekeningen van Corine vind je via: https://corinematser.nl/persconferenties/
